Kulturnatten 2008

Mads sammen med Star Wars

Sidste år missede vi Kulturnatten, da vi var i sommerhuset. Men i år deltog vi igen i det fantastiske arrangement, ligesom vi har gjort rigtigt mange gange før.

For 16. år i træk vil byen åbne sig for Kulturnattens gæster. Skjulte rum vil åbne sig, fordi alting ser anderledes ud om aftenen og natten. Lyset vil strømme ud fra slotte, ambassader, museer, kirker, gallerier, ministerier, musiksteder, teatre og andre kulturinstitutioner.

Vi havde valgt at tage Mads i barnevognen derind og startede med at lege hos Dansk Legeplads Selskab som havde stillet et kæmpe lege område op lige på Trinitatis Kirkeplads (bag Rundetaarn). Der var sandkasser, vandbassin, værksted til sæbekassebiler, ansigtsmaling og mange andre ting. Mads syntes især at hockeyområdet var rigtigt sjovt.

Mads med hockey stav

Kongens Nytorv var der et telt hvor man til fordel for kræftramte børn, kunne få taget et billede sammen med nogle figurer fra Star Wars. Mads og andre børn kan ikke helt lide personer i sådanne kostumer. Nina og jeg tror det er fordi de dels ofte ikke siger noget og så ser de også lidt underlige ud. Det samme skete nemlig, da vi mødte Rasmus Klump på strøget. Han, altså Mads, ville helst stå og holde os i buksebenet. For de ikke Star Wars interesserede kan jeg sige at de figurer Mads er sammen med, er en Imperial stormtrooper samt en Jawa.

Herefter gik vi over til Det Europæiske Miljøagentur, hvor vi fik gratis aftensmads samt lærte om miljørigtig forbrug.

Orgel koncert i Reformert Kirke

Nu begyndte klokken at blive mange så vi var lidt i tvivl om hvad vi skulle, men vi valget at tage til den Reformert Kirke, hvor vi hørte en halv times kor og orgel koncert. Mads gik lidt rundt i kirken under koncerten og opførte sig igen meget eksemplarisk. Efter koncerten lagde vi Mads til at sove. Han var rigtigt træt og faldt nærmest i søvn med det samme.

Henrik ved en F16 jager

Vi gik lige over gaden til Den Kongelige Livgarde, hvor vi blandt andet fik lov til at komme helt tæt på en F16 jager og Nina fik et ønske opfyldt. Nemlig at få lov til at prøve en af gardernes bjørneskindshuer.

Nina med bjørneskindshue

Så gik turen til Botanisk Have, hvor vi fik en meget flot tur gennem haven på sti oplyst af stearinlys. Vi nåede også lige en hurtig tur ind på Arbejdermuseet, men der var lidt for mange mennesker, så det blev et kort besøg.

Så var vi lidt i tvivl om vi skulle tage hjem eller hvad. Mads sov tungt, så vi besluttede lige at skulle ned til Thorvaldsens Museum. I år var deres belysning udenfor, dog ikke noget specielt. Det plejer det ellers at være.

Efter en hurtig rundtur, med Mads sovende i barnevognen ude i garderoben,tog vi bussen hjem. Endnu en fantastisk Kulturnat var vel overstået.