Shhh... Vi har været i Barcelona

Welcome to Barcelona. Kunstner på Ramblaen i Barcelona

Det er lidt hemmeligt, men vi, Nina, Henrik og Nikolai, har altså været i Barcelona på en hyggetur. Hemmeligt fordi Mads ikke vidste det og stadig ikke ved det.

Nina og Henrik i  Barcelona

Vi ville således ikke fortalte Mads at vi skulle ud at rejse uden ham. Det blev i stedet til at han skulle ud til farmor og farfar på ferie. Det var originalt aftalt at de skulle køre en tur, men pga. vejret blev de planer ændret.

Nina og Nikolai på  Ramblaen i Barcelona

Men vi tog altså til Barcelona.

Turen og hotellet

Turen var første flyvetur for Nikolai. Turen startede desværre på lidt af den samme måde som den første flyvetur med Mads. Med Mads var det en nødlanding, med Nikolai var det en 3 timers forsinkelse. Men afsted kom vi da.

Henrik og Nikolai i  flyveren til Barcelona

Flyveturen gik fint. Det er heldigvis kun 3 timer, så det er til at overskue. Efter at have taget toget ind i centrum af Barcelona, valgte vi at gå fra stationen ned til hotellet, hvilket var en ½ times gåtur. Men når man nu kommer fra sne og vinter og lander i 18 grader, så er det jo dejligt bare at komme ud og mærke foråret.

Vi boede på Hotel Principal, som var et ganske glimrende 2 stjernes hotel beliggende 500m fra Ramblaen. Tæt nok på at være super central og langt nok væk for at der ingen støj var. Et hotel som vi helt sikkert godt kan anbefale.

Om aftenen mødtes vi med Jacob, som er Ninas gamle kollega, som bor hernede. Fik tapas og et par lokale fif om Barcelona.

Formel 1

Jeg havde hjemmefra bestilt adgangsbilletter til formel 1 her i Barcelona. Jeg er en rimelig stor formel 1 fan. Det var godt nok ikke et rigtigt løb, men til de såkaldte "testdays", som er hvor alle teams tester deres biler inden sæsonen for alvor gå løs. For at komme derud tog vi toget, da banen, Circuit de Catalunya ligger i Montmeló, der ligger et godt stykke ude for Barcelona.

Allerede i det sekund vi kom fra stationen, kunne man svagt høre formel 1 bilerne. Lidt skræmmende, da stationen ligger mange kilometer væk fra banen. Jo tættere vi kom på, jo højere blev larmen. På selve stadion var lyden så høj at Nina valget at gå udenfor med Nikolai. Jeg fik således en times tid, alene med alle formel 1 bilerne. Det var helt fantastisk. Formel 1 er den eneste sport, jeg ser i TV. Og jeg finder den meget fascinerende. Så den oplevelse var meget stor for mig.

Michael Schumacher  tester i Barcelona

På billedet er det Michael Schumacher der suser forbi

Byen og maden

Eftermiddagen blev brugt på havnefronten. Barcelona er fantastisk beliggende lige ved vandet. Det var dejligt lige pludselig at kunne huske sommer. Vi glæder os bestemt ikke til at komme hjem til vinter Danmark.

Restaurant PAL i  Barcelona

Vi fandt om aftenen en fin gourmet restaurant ved navn PLA, hvor der var et bord lige ved siden af et stort vindue, således vi kunne se Nikolai, som var i sin paraply klapvogn. Det var tjenerne dog ikke helt vilde med. Faktisk fortalte de os at vi ikke måtte efterlade barnevognen med Nikolai udenfor. Politiet havde ugen før givet dem an advarsel. Så Nikolai kom med indenfor i sin klapvogn. Det gik faktisk ok, når man tænker på at han lå og sov i en hel del larm. Han vågnede en enkelt gang og ville have noget at spise, men ellers hørt vi ham ikke. Maden var fin, dog var portioner lidt for små.

Nina og Nikolai på  Ramblaen i Barcelona

Lørdag var shoppe dag. Idet vi har været i Barcelona før, havde ingen af os det store behov for at se seværdigheder.

Sol og sommer i  Barcelona

Efter lang tids søgen, fandt vi om aftenen en fancy Argentinsk restaurant, ved navn Restaurant Morelia. Igen skulle Nikolai med indenfor. Ingen diskussion. Han sov dog gennem hele middagen. Helst fantastisk. Da vi betalte, vågnede han og Nina var hurtig med at få lavet en flaske og situationen blev reddet.

Middagen stod på stor Argentinsk bøf, hvad ellers? Med lækkert tilbehør samt vin til Nina og øl til mig samt vand ved siden af. Alt sammen til en nette sum af kr. 550,-. Det er sgu billigt for en gourmet restaurant for to personer!

Det at spise godt

Det er noget vi begge elsker. At spise rigtig god mad, når vi er ude at rejse. Prisen fra at gå fra god mad, til rigtigt god mad, er så lille, at det næsten ikke kan betale sig at lade være.

Turisterne

Søndag fik vi lige foretaget det obligatoriske kirkebesøg. Man kan jo ikke være turist uden at lige at have besøgt en kirke. Det er nok noget arvet noget fra begge vores forældre. Ellers bare slentren rundt i byens gader.

De bygger stadig på  Sagrada Familia i Barcelona

Og ja, de bygger stadig...!

Vejret

Vi var ikke bare heldige med vejret denne gang men SUPER heldige. Vi havde 19 grader og flot sol. Weekenden før havde det været frost om natten og weekenden efter var det det værste snevejr i I Barcelona i 25 år. Der faldt 50 centimeter sne i de værst ramte områder! Se TV indslag om sneen i Barcelona.

Henrik i Barcelona  med en kølig øl

Nikolai karakter

Nikolai har været rimelig let at have med. Måske sammenligningen med Mads er lidt forkert, da Mads var helt utrolig nem. Nikolai var med os ude at spise og han sov trygt gennem ganske meget larm, så det må siges at være et nemt barn.

Nikolai bader

Vi fandt hurtigt ud af når han vågner og er sulten, så skal have have mad med det samme. Ikke noget med at vente. Så vi havde altid en flaske med modermælkserstatning med. Varmt vand kan man jo få overalt.

Argh!!!

Han vågnede et par gange om natten, hvilket han ikke gør derhjemme. Måske var det temperaturen eller også bare at det var et nyt sted. Men efter en flaske fandt han i søvn igen.

Så Nina og jeg giver ham 4 ud af 5 stjerne.